søndag 21. september 2008

"Maktens grøde"

Ordet hersketeknikk er et to stavelsesord. Herske og teknikk. Når man hersker med noe eller noen vil man bli sett på som en person med makt, og teknikk, tja.. det er jo en teknikk i form av hvordan ting skal bli gjort, eller handling ovenfor et annet menneske. Altså ordet hersketeknikk betyr makthandling.

Mange benytter seg av denne form for styreform og mange vil finne seg selv blitt harselert av andre ved bruk av dette. Ja, altså når jeg snakker om makt, vil jeg ikke si fysisk vold, men ord. Spydige ord, å du store all pakka det fins mange av dem.
Neida, jeg ble ikke lei meg, neida, jeg deltok jo aldri…
Har du noen gang opplevd å bli stående på bussen selv om tja, 5 seter var ledige? Det har jeg, og vet du hva, JEG FINNER MEG IKKE I DET LENGRE! Jeg kjenner at en del stygge kommentarer gurgler nede i halsen og man har enormt lyst til å si en liten frekk kommentar, jeg har heldigvis klart og holde det for meg selv. Fra spøk til revolver folkens, hvorfor kan man ikke sitte sammen to og to? Og når en sitter alene kan man fint sette seg ved siden, ikke sant? Men NEIDA, der skal visstnok sekken stå! Og om man prøver og få kontakt med personen da vender han/hun hodet ut mot vinduet og later som iiiingenting. Jeg blir frustrert! Ikke et ord kommer ut av munnen deres bare en enkel kroppshandling som tilsier at de ikke ønsker at jeg skal sette meg ved siden av dem. Da svarer jeg med å sette meg oppå baggen.

Her om dagen var jeg faktisk en liten små hersker selv. Jeg skulle nå et tog som hadde avgang fra Egersund 14.36, klokken den var fem på halv tre og Emilie var enormt tissetrengt. Som de fleste av oss vet er toalettene på toget ikke spesielt fristene, så jeg svippet innom stasjonen og hadde retning WC. Da jeg kom utenfor døren var det allerede en mann og et barn inne på toalettet, jeg forstod det som om de hadde noe på gang og jeg måtte vente. To sekunder gikk før en dame med et barn på armen smøg inn på toalettet og låste døren. Klokka gikk og den nærmet seg – dårlig tid. Blæra presset på og irritasjonen vokste og vokste. Jeg kremtet, jeg hostet hardt og jeg begynte og slenge med klageord ut i rommet. Passe høyt, slik at de hadde mulighet for å høre hva jeg sa. Da klokka slo 14.33 banket jeg hardt på døren. Et minutt gikk og familien kom ut av toalettet. Jeg sendte dem et strengt blikk, slengte med døren og låste hardt!

La oss finne et annet eksempel hvor herketeknikk blir benyttet, idol! Jeg har lest en del og ja jeg har fulgt nøye med programmet gjennom tidene, faktisk talt hvert eneste år har jeg fullt de håpefulle på reisen til den store trofé! Men de første episodene som blir vist på tv er preget av enorm hersking. Dommerne herser faktisk ganske hardt med sangspirene, som ønsker og bli mega store og bli kjent verden over, som hobbiten med englestemme, han vant første runde. Det fins på en måte ingen form for skåning i denne konkurransen, her skal alle tas, samme hva. Så sender vi det til hele Norges befolkning, slik at alle kan le og godte seg over disse smålige ”taperne”. Selv hobbiten fikk høre på sin aller første audition at han egentlig ikke kom til å bli noen super stjerne. Jeg spør, hvem vil de egentlig ha som deres superstjerne?

Nei, jeg føler ikke at jeg kan bidra, jeg kan riktignok synge men jeg har da ingenting der å gjøre har jeg vel, eller? Neida, jeg har aldeles ikke deltatt og opplevd selv at jeg har vært en av dem som ikke kom videre. Nei, jeg ville da riktignok aldri latt NOEN harselert med meg på den måten! Dommerne sa aldri noe slemt til meg, de sa bare;
- Du synger like stygt som kråkene, du har aldeles ingen form for sangstemme, kom deg uuuut!
Det er da ikke en form for makthandling, er det vel?





Skoleoppgave til i morgen, Norsk skriftlig.

"Skriv et kåseri om hersketeknikk"

1 kommentar:

Anonym sa...

bra skrevet